Bij jonge kinderen die zich op verschillende vlakken snel ontwikkelen, spreken we van een ontwikkelingsvoorsprong. Wanneer spreken we van een ontwikkelingsvoorsprong en wanneer van hoogbegaafdheid? Kinderen die later hoogbegaafd blijken te zijn dat namelijk al van baby af aan ook al benoemen wij dat nog niet zo.
Hoe kun je deze kinderen zien? Hoe krijg je ze vroeg in zicht? Hoe ontwikkelen deze kinderen zich anders? Wat hebben ze nodig? Redden zich wel echt alleen? Wat vraagt het van jou als groepsleidster of leerkracht?
Tijdens deze workshop krijg je inzicht:
- in wat het kan betekenen voor (jonge) kinderen om kenmerken van begaafdheid te hebben;
- in hoe deze kinderen zich kunnen ontwikkelen;
- in de zijnskenmerken en dat het meer is dan alleen slim zijn;
- in het belang van (vroeg)signaleren;
- in het belang in het meenemen van de ouders in het traject;
- in de onderwijsbehoeften van deze kinderen;
- in hoe je peuters en kleuters uit kunt dagen met materialen op de groep door praktisch aan het werk te gaan.