IN JE SAS MET DE KLEUTERKLAS uitleg:
Vanwege het succes van ‘IN JE SAS MET DE KLAS’ en IN JE SAS met ZUS & SAS voor de groepen 3 en 4 is na de herhaaldelijke vraag naar de voorloper voor het kleuteronderwijs, het prachtige activiteitenpakket ‘In je Sas met de kleuterklas’ beschikbaar. Bij de ontwikkeling van het pakket is uitgegaan van de manier waarop kleuters leren en zich ontwikkelen. Het pakket bestaat uit 15 thema’s waar je 2 tot 3 weken aan kunt werken.
Het pakket is ontwikkeld door kleuterspecialist Lianne Jongsma (www.dekleuterspecialist.nl) en Esther Even, Kinder en Jeugdtherapeut en ontwikkelaar van de methode IN JE SAS met de KLAS.
Bij ieder thema staat een eenvoudig doel centraal. Ieder kind heeft een gepersonaliseerd doelenkaartje. In de klas hangt tevens een doelenmuur. En elke kleuter werkt gedurende een thema gericht aan een doel. Bij een thema als ‘spelregels en afspraken maken’ is het doel als volgt geformuleerd: ‘Als je tijdens dit thema hebt laten zien dat je je goed aan de afspraken en spelregels kunt houden, mag je je pluimkaartje in de doelenmuur steken.’
Omdat kleuters van herhaling en structuur houden heeft ieder thema dezelfde opbouw: Dit zorgt voor herkenning en structuur binnen de activiteiten.
- Opzegversje
- Poppenspel met Sas
- Nabespreken
- Energizer
- Verwerkingsvormen
- Hoekenspel
- Bewegend leren activiteit
- Coöperatieve werkvorm
- Creatieve verwerking
- Ontwikkelingsmateriaal / spel
- Voorleestips
Er wordt altijd gestart en afgesloten met de handpop SAS. Hij woont in een koffertje dat in de klas staat en brengt regelmatig een bezoekje aan de leerlingen. Speciaal voor leerkrachten die poppenspel lastig vinden, zijn de teksten van het poppenspel volledig uitgeschreven. Dit kan houvast bieden, maar is niet noodzakelijk.
Nadat SAS een probleem rondom sociale vaardigheden ter sprake heeft gebracht “Ik heb geen vriendjes”, of Mag ik meespelen?”) wordt een energizer uitgevoerd. Omdat kleuters zich vooral ontwikkelen binnen spelsituaties heeft het pakket bij ieder thema suggesties voor hoekenspel uitgewerkt. De thema’s van In je Sas met de Kleuterklas zijn te gebruiken naast de thema’s waarmee je binnen de kleutergroepen werkt. Een thema waarbij een onderwerp als ‘praten en luisteren’ centraal staat, kan uitstekend aan bod komen binnen een thema als ‘herfst’.
Kleuters leren door te doen en in interactie met elkaar. Daarom komt bij ieder thema een coöperatieve werkvorm aan bod waarbij de sociale vaardigheden waar op dat moment aan gewerkt wordt, centraal staat. Wanneer je bij ieder thema het poppenspel, de energizer, het hoekenspel en de coöperatieve werkvorm aan bod laat komen, dan zijn je aanbodsdoelen in principe al voldoende aan bod gekomen. Je maakt je thema’s nog betekenisvoller door ook de creatieve verwerkingsopdrachten te integreren in je weekprogramma. En omdat Kleuters veel tijd doorbrengen in het speellokaal en buiten op het plein is het bewegend leren ook in dit pakket opgenomen.
Tenslotte is bij ieder thema een lijst met voorleestips terug te vinden. Op deze manier kun je op weer een andere manier reflecteren op het thema.
Ben je benieuwd hoe een thema van IN JE SAS met de Kleuterklas in het is opgebouwd? Stuur dan een mailtje naar info@sovainjesas.nl en je ontvangt de les in je mailbox.
En wil je in één dag uitleg hoe het pakket werkt?
Meld je dan aan voor de trainingsdag.
Na afloop neem je de materialen mee en kun je er de volgende dag op school direct mee aan de slag.