Trainer IN JE SAS met de KLEUTERKLAS

Wil jij constructief aan de slag om jouw kleuters sociaal sterk te maken?
Wil je inzetten op een sterk pedagogisch klimaat waarbij elke kleuter aan bod komt?
Dan is deze cursus van 2 dagdelen iets voor jou.

IN JE SAS met de KLEUTERKLAS is een antwoord op de uitdaging die Inclusiever Onderwijs met zich meebrengt. Vanwege het succes van de cursussen en handleiding ‘IN JE SAS MET DE KLAS’ voor groep 5 t/m 8 en ZUS & SAS voor de groepen 3 en 4 , is na de herhaaldelijke vraag naar de voorloper voor het kleuteronderwijs, het prachtige activiteitenpakket ‘In je Sas met de kleuterklas’ beschikbaar.

Bij de ontwikkeling van het pakket is uitgegaan van GOED GEDRAG KAN JE LEREN. En de manier waarop kleuters spelenderwijs leren. Het pakket is ontwikkeld door kleuterspecialist Lianne Jongsma (www.dekleuterspecialist.nl) en Esther Even, Kinder en Jeugdtherapeut en ontwikkelaar van de methode IN JE SAS met de KLAS.

Tijdens de cursus ontdek je de achtergrond en 15 thema’s waarbij kleuters sociaal vaardig gedrag kunnen oefenen geïntegreerd in elk type kleuteronderwijs.

Omdat kleuters van herhaling en structuur houden heeft ieder thema dezelfde opbouw: Dit zorgt voor herkenning en structuur binnen de activiteiten. De thema’s zijn te gebruiken naast de thema’s waarmee je binnen jouw kleutergroepen al werkt.

  1. Opzegversje
  2. Poppenspel met Sas
  3. Nabespreken
  4. Energizer
  5. Verwerkingsvormen
    • Hoekenspel
    • Bewegend leren activiteit
    • Coöperatieve werkvorm
    • Creatieve verwerking
    • Ontwikkelingsmateriaal / spel
    • Voorleestips

Een thema wordt gestart met de handpop SAS. Hij woont in een koffertje dat in de klas staat en brengt regelmatig een bezoekje aan de leerlingen. Speciaal voor leerkrachten die poppenspel lastig vinden, zijn de teksten van het poppenspel volledig uitgeschreven. Dit kan houvast bieden, maar is niet noodzakelijk.

Nadat SAS een probleem rondom sociale vaardigheden ter sprake heeft gebracht “Ik heb geen vriendjes”, of Mag ik meespelen?”, wordt een korte energizer uitgevoerd. Omdat kleuters zich vooral ontwikkelen binnen spelsituaties heeft het pakket bij ieder thema suggesties voor hoekenspel uitgewerkt. Zo kan een thema waarbij een onderwerp als ‘praten en luisteren’ centraal staat, kan uitstekend aan bod komen binnen een thema als ‘herfst’.

Kleuters leren door te doen en in interactie met elkaar. Daarom komt bij ieder thema een coöperatieve werkvorm aan bod waarbij de sociale vaardigheden van dat moment centraal staat. Wanneer je bij ieder thema het poppenspel, de energizer, het hoekenspel en de coöperatieve werkvorm aan bod laat komen, dan zijn je aanbodsdoelen in principe al voldoende aan bod gekomen. Je maakt je thema’s betekenisvoller door ook de creatieve verwerkingsopdrachten te integreren in je weekprogramma. En omdat Kleuters veel tijd doorbrengen in het speellokaal en buiten op het plein is het bewegend leren ook in dit pakket opgenomen.

Tenslotte is bij ieder thema een lijst met voorleestips terug te vinden. Op deze manier kun je op weer een andere manier reflecteren op het thema.

Na afloop van de cursus kan je inloggen voor de digitale handleiding

De materialenbox en handpop SAS in een koffertje zijn apart te bestellen.

De handpop is ook los verkrijgbaar.

Trainingsinformatie

IN JE SAS met de KLAS, een antwoord op de uitdaging die Inclusiever Onderwijs met zich meebrengt.

Leerkrachten / begeleiders van kleuterklassen

Donderdag 24 oktober 2024
van 9.00 tot 16.00 uur

Plutostraat 1
7622 VR BORNE
1 dag

Lianne

€ 350,- ex. BTW
Lunch
Inlogcode voor digitale handleiding
Koffertje met handpop
Box met materialen t.w.v. € 350,- ex. BTW
Handleiding in een mooie stevige map op papier € 95,- ex. BTW