Goed gedrag kan je leren
Krachtig Klasse/of School klimaat Heldere Gedragsverwachtingen
(schijf van 5 van SWPBS)
In deze workshop krijg je tips en tules vanuit de “schijf van 5”.
En ga je met de eerste inzichten naar huis met inzet op een krachtig en sterk pedagogisch klasse klimaat.
Hoe doe jij dat in jouw klas? Hoe doen jullie dat bij jullie op school?
Als je volgens de schijf van 5 leert werken en handelen zal je je pedagogisch krachtig voelen.En kan je met elke groep vanuit jouw eigen regie aan de slag.
Vanuit de volgende vragen ga je constructief met nieuwe ideeën de volgende dag aan de slag.
- Zijn de gedragsverwachtingen/afspraken in algemene ruimtes schoolbreed eenduidig en helder voor alle leerlingen, collega’s en derden? En in mijn eigen klas? Zijn die gedragsafspraken zichtbaar gevisualiseerd?
- Leer ik/Leren wij onze leerlingen het goede gedrag aan middels ervaringsleren/trainingen/gedragslessen en filmpjes over goed gedrag? Hoe doe ik dat? Ben ik zelf rolmodel betreft de gedragsverwachtingen?
- Bekrachtigen we/ik het ”goede gedrag”? Zet ik tegenover 1 berisping 4 complimenten in? Gebruik ik positieve taal, groeitaal zonder het woordje NIET?
Geef ik procesgerichte complimenten? En hoe zit dat met beloningssystemen ? - Negeren we allen hetzelfde betreft -licht ongewenst –gedrag? Weet ik wat licht ongewenst is?
Benoem ik, als reactie, juist het gewenste gedrag wat een andere leerling laat zien?
Weet ik wat de reactieprocedure is bij ongewenst gedrag? - Reageren we uniform via een vaste reactie bij licht ongewenst gedrag? (reactieprocedure )
Weet ik wat we hebben afgesproken over -onacceptabel – of grensoverschrijdend gedrag?
Geven we allen op dezelfde manier berispingen en eenduidige consequenties? Welke consequenties hebben we eigenlijk schoolbreed afgesproken?
Wat kan ik hier zelf in doen zodat ik me sterk voel in mijn eigen klas ook als er sprake is van licht of grensoverschrijdend gedrag