De invloed van een trauma op de ontwikkeling en het gedrag van een kind is groot, ook al staan we daar niet elke dag bij stil. 3 op de 10 leerlingen in het reguliere basisonderwijs heeft ingrijpende gebeurtenissen mee gemaakt.
Getraumatiseerde kinderen praten bijna nooit spontaan over hun angsten of trauma’s.
Kinderen die te maken hebben met een complexe scheiding, verwaarloosd zijn, een ongeluk, oorlog, overlijden/verlies of andere heftige situaties hebben meegemaakt, lopen vaak vast in het onderwijs.
Ze presteren vaak onder hun kunnen, vragen veel aandacht of trekken zich juist terug.
Het zijn die leerlingen waar je moeite mee hebt, die bezorgdheid of irritatie oproepen. Grote kans dat een vorm van trauma bij deze kinderen een rol speelt. Leerkrachten die traumasensitief lesgeven zijn zich bewust van wat een ingrijpende gebeurtenis voor invloed kan hebben en stemmen hun aanpak en onderwijs daarop af.
“Traumasensitief onderwijs is gericht op het vergroten van de veerkracht van alle leerlingen. Het helpt alle kinderen om beter om te gaan met stress, waardoor ze beter toekomen aan schoolse taken.”
Tijdens de workshop, maak je kennis met traumasensitief onderwijs. Er wordt een korte blik geworpen over wat trauma is en je maakt kennis met de basis van traumasensitief lesgeven.
Je zal merken dat je de volgende dag meteen anders naar je leerlingen kijkt! Met een andere bril: De traumabril.
Tip: Boek Traumasensitief les geven van Leony Coppens